Každá domácnost si dnes může svobodně vybrat svého dodavatele, a snížit tak platby za energie. Je tady ale i druhá stránka mince – mezi energetickými společnostmi figurují méně poctiví dodavatelé, kteří získávají své zákazníky podvodnými praktikami.
Ptejte se a čtěte smlouvy
Příběh podomního prodeje začíná vždy podobně. Obchodník zazvoní u vašich dveří a spustí naučené věty, které vás mají přesvědčit, abyste podepsali změnu dodavatele. Ne vždy vás přitom prodejce informuje, že je od jiného dodavatele. Podomní prodejci se často vydávají za zástupce distribučních společností, kteří přicházejí odečítat elektroměr. Jsou známé i případy, kdy o sobě prohlašovali, že jsou pracovníci Energetického regulačního úřadu.
Pokaždé, když u vás zazvoní muž či žena, kteří budou povídat pohádku o slevách, kontrolách faktur nebo elektroměrů, mějte se na pozoru. Zeptejte se, zda se vám pracovník může prokázat kartičkou a zda si jeho totožnost můžete ověřit na lince společnosti, ve které pracuje. Pokud vás nabídka zaujme, nepodepisujte nic mezi dveřmi, ačkoli na tom většina dodavatelů bude trvat, nechte si ceníky i smlouvy k prostudování. Solidní obchodník vám dá čas na rozmyšlenou.
Od smlouvy odstupte co nejdříve
Když přesto podepíšete a zůstane vám v ruce smlouva od nového dodavatele, jednejte co nejrychleji. „Využít můžete práva na odstoupení od smlouvy uzavřené mimo obvyklé obchodní prostory podle paragrafu 1829 občanského zákoníku. Odstoupit lze do 14 dnů od uzavření smlouvy, v případě kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží,“ říká Tomáš Palla, vedoucí pražské osobní poradny Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace, z.s. Smlouvu s dodavatelem ale můžete uzavřít i po telefonu, takzvaným distančním způsobem. V takovém případě lze využít práva smlouvu vypovědět podle paragrafu 11a energetického zákona. Tento paragraf můžete použít i za situace, kdy vám uteče čtrnáctidenní lhůta. Podle energetického zákona totiž lze smlouvu vypovědět ještě do patnáctého dne po zahájení dodávek.
Odstoupení vždy zasílejte písemně, nejlépe doporučeně a s dodejkou. Na potvrzení, že dodavatel odstoupení dostal, ale nečekejte. „Odstoupení od smlouvy je jednostranné jednání spotřebitele, které podnikatel neakceptuje, ale ani nezamítá. Odstoupení však musí být využito v těch případech, kdy to zákon dovoluje. To znamená ve všech případech spotřebitelských smluv uzavřených distančně nebo mimo obvyklé obchodní prostory,“ dodává Tomáš Palla.
Čtěte také aneb vše o změně dodavatele energií:
- Jak často měníme dodavatele elektřiny?
- Kdy domácnost ušetří změnou dodavatele plynu?
- Zjistěte si, do kdy máte smlouvu s dodavatelem energií
Pokuta za žárovky
Někteří dodavatelé ke smlouvám na dodávky energií přidávají také úsporné LED žárovky zdarma. Fakticky ale na ně spotřebitel podepisuje kupní smlouvu, ač za symbolickou korunu. Pokud ale odstoupení od smlouvy na elektřinu nebo plyn zašlete a zároveň neodstoupíte od kupní smlouvy na žárovky a nevrátíte je, požadují dodavatelé sankce, které se pohybují v řádech tisíců korun.
Podle některých odborníků je ale v rozporu s legislativou vyžadovat zvláštní odstoupení od smlouvy o koupi žárovek, pokud spotřebitel v zákonné lhůtě zruší smlouvu s novým dodavatelem. Jestliže novému dodavateli odstoupení zašlete, automaticky ukončujete i související kupní smlouvy. Dodavatelé nicméně většinou provázanost smluv o dodávkách energií a kupní smlouvy na žárovky popírají. Podle práva jde však o smlouvy doplňkové, jež spolu souvisejí. Když odstoupíte od smlouvy na dodávky energií, kterou jste podepsali při podomním prodeji, jsou automaticky ukončeny i další související smlouvy (žárovky pochopitelně dodavateli zašlete zpět).
Výpověď smlouvy
Když vám energetická společnost dodává elektřinu nebo plyn už více než patnáct dnů a vy se rozhodnete, že chcete odejít k jiné firmě, je nutné podat výpověď smlouvy. Záleží na tom, jaký typ smlouvy máte a co je sjednáno v obchodních podmínkách. Smlouvu na dobu neurčitou můžete vypovědět kdykoli v průběhu roku a zpravidla po tříměsíční výpovědní lhůtě jste volní. Smlouvu na dobu určitou je nutné vypovídat ke konkrétnímu datu – některé smlouvy jsou sjednané na jeden rok, jiné na dva i více let.
Není výjimkou, že dodavatelé napíšou ujednání ve smlouvě tak komplikovaně, že není jasné, k jakému datu byste měli smlouvu vypovědět, aby dodavatel nepožadoval sankce. Spotřebitelé se také často domnívají, že smlouva se automaticky změní na smlouvu s dobou neurčitou, ale to není častá praxe. Většinou se prodlužuje na další období. Když máte podepsanou smlouvu na dobu určitou a nejste si jisti, na jak dlouho byla sjednána, obraťte se na svého dodavatele s tím, aby vám sdělil termín, k němuž můžete smlouvu vypovědět.
Kdo vám ještě pomůže?
Někteří dodavatelé se ale záměrně vyhýbají komunikaci, odmítají termín konce doby určité sdělit nebo trvají na zaplacení pokuty za vrácené žárovky. V takovém případě neváhejte vyhledat odbornou pomoc. Obrátit se můžete na Energetický regulační úřad, konkrétně na Informační centrum pro zákazníka. Využít můžete i některou z bezplatných spotřebitelských poraden.